Goodyear esitteli Geneven autonäyttelyssä visioitansa tulevaisuuden renkaista

23.03.2018

Goodyearin uuden älyrenkaan sisäpinnassa on anturi, joka mittaa renkaan ilmanpainetta, lämpötilaa sekä rengasuran syvyyttä. Anturi laskee myös kuinka monta kilometriä kullakin renkaalla voi kyseisissä olosuhteissa ja ajotyylillä vielä ajaa. Rengas lähettää tiedot eteenpäin, ja esimerkiksi kuljetuspalveluntarjoajat voivat hyödyntää informaatiota yhteiskäytössä olevilla autoilla. Tiedot renkaan kulumisesta ja suorituskyvystä auttavat niin taloudellisessa ajamisessa kuin renkaan käyttöiän pidentämisessä. Tämä voi auttaa myös onnettomuuksien ehkäisyssä.

Sähköautot tekevät vauhdilla tulemista, joten luonnollista on, että nimenomaan sähköautoille suunniteltua renkaita on myös alkanut ilmestyä. Sähköautojen voimakkaan väännön ja painavien akustojen vuoksi perinteiset renkaat kuluvat sähköautoissa jopa kolmanneksen nopeammin. Goodyearilta on tulossa Electric Drive -teknologialla varustettu EfficientGrip Performance -rengas tuotantoon vuonna 2019 ja Continentalilla on Conti.eContact renkaat niin sähköautoille kuin hybridiautoillekin.

Itsestään ajavat autot asettavat myös omat haasteensa renkaille ja niiden kehitykselle. Jo vuonna 2016 Goodyear lanseerasi Genevessä IntelliGrip-konseptirenkaan, joka on suunniteltu nimenomaan autonomisten autojen hallintalaitteiden tueksi. Renkaan anturit muun muassa kykenevät tunnistamaan tienpinnan olosuhteet ja kelin, jotka se edelleen lähettää ajoneuvon järjestelmille.